Skip to Main Content

APA guide

Om APA

APA-systemet (American Psychological Association) är en författar-år metod och består av två delar: källhänvisning i den löpande texten med författarens efternamn och utgivningsår inom parentes och en alfabetisk referenslista i slutet av dokumentet. APA har också regler för hur en akademisk uppsats skrivs och formateras. 

Notera att den här guiden inte är heltäckande utan endast visar hur man refererar till de vanligast förekommande källorna. Guiden är en tolkning, anpassning och fri översättning av American Psychological Association (2020). Publication manual of the American Psychological Association: The official guide to APA Style (7:e uppl.). Copyright 2020 av American Psychological Association.

Varför måste du ange referenser?

  • Visar läsaren vilket material dina påståenden och resonemang bygger på
  • Ger läsaren möjlighet att kontrollera ditt arbete och fördjupa sig i ämnet
  • Sätter in ditt arbete i ett sammanhang och gör det trovärdigt
  • Ger erkännande till andra författares forskning och idéer
  • Undviker plagiat

Referenshanteringsprogram

Det finns en rad referenshanteringsprogram att välja mellan, tex, EndNote, Mendeley och Zotero. Förutom att få hjälp med källhänvisningen i den löpande texten och få automatiskt genererade referenslistor kan dessa med fördel användas för att importera, spara och organisera dina källor. Läs mer och kom igång med ett referenshanteringsprogram här.

Önskar du mer hjälp?