Det är upp till kursansvarig och examinator för varje enskild kurs att bestämma om och hur AI-verktyg är tillåtet att använda inom ramarna för de olika examinationsuppgifterna. Kom ihåg att fråga i början av varje kurs!
Det finns även en del riktlinjer på Chalmers webbplats för dig som student:
Du har själv eget ansvar för dina studier och ditt eget lärande, det är därför viktigt att du tar reda på hur du får använda dig av chattbotar i varje enskild kurs.
Chattbotar kan vara ett värdefullt komplement till dina studier om de används på ett eftertänksamt sätt. Samtidigt kan de hämma din inlärning om de används felaktigt. Precis som med all annan inlärning lär du dig inte mycket om du låter någon annan göra jobbet åt dig utan att själv reflektera över vad som händer. Om du till exempel använder AI för att generera text som du inkluderar i dina uppgifter utan att förstå innehållet eller kontrollera fakta så når du inte den ämneskunskap som du förväntas uppnå i dina kurser. Om du istället använder AI-verktyg som ett stöd i inlärningsprocessen, som ett bollplank eller en språngbräda, är det möjligt att nå djupare förståelse för sitt ämne. Diskutera gärna med din examinator eller kursansvarig på vilka sätt GenAI kan vara till hjälp i specifika situationer!

Figur 2. När är det lämpligt att använda GenAI? Bearbetad från Tiulkanov, 2023, CC BY.
Det är lämpligt att använda GenAI om: 1. Det inte spelar någon roll om resultatet är korrekt, 2. Du har expertis nog att verifiera att svaret är korrekt, och 3. Du är beredd att ta fullt ansvar (juridiskt, moraliskt etc.) för alla eventuella felaktigheter.
På Chalmers strävar vi efter akademisk hederlighet och integritet. Det innebär att du ska kunna redovisa att du har tillgodogjort dig kunskap under din tid på Chalmers genom att följa de villkor som är uppsatta för varje enskild examinationsuppgift. Villkoren innefattar bland annat att ge ett erkännande av andras arbeten som används, uppvisa ett gott samarbete, vara transparent, inte fuska och undvika plagiat. Du kan läsa mer om akademisk hederlighet och integritet här: Akademisk hederlighet och integritet
Att hävda att en text som någon annan har skrivit är din egen utan att referera på ett korrekt sätt anses vara plagiat. I förhållande till generativ AI kan detta tolkas antingen som plagiat eller spökskriveri, därför är det viktigt att vara transparent i din användning av AI. Beskriv vad du har gjort och referera korrekt. Se referensguiden för APA och IEEE.
Du behöver även vara noga med att kontrollera information eller fakta från chattbotar eftersom den genererade texten är baserat på sannolikheter i träningsdata, vilket inte alltid genererar sanna fakta. Tänk noga efter om du verkligen behöver använda dig av AI-verktyg för ett visst syfte. Läs mer under etisk användning av AI.

Figur 3. Ansvarsfull AI-användning. (AI for Education, 2023).
Figuren visar en backronym över ordet EVERY, det kan användas för att reflektera över hur du använder AI på ett ansvarsfullt sätt och står för följande:
EVALUATE (Utvärdera) det initiala resultatet för att se om det uppfyller det avsedda syftet och dina behov.
VERIFY (Verifiera) fakta, figurer, citat och data med hjälp av pålitliga källor för att säkerhetsställa att det inte finns några hallucinationer eller bias.
EDIT (Redigera) i varje konversation med GenAI chattboten genom att ge kritisk återkoppling och tillsyn för att förbättra resultatet från AI.
REVISE (Revidera) resultat så att de speglar dina unika behov, din stil och/eller ton. Output från AI är en bra utgångspunkt, men bär inte vara en färdig produkt.
YOU (Du) är i slutändan ansvarig för allt du skapar med AI. Var alltid transparent om huruvida och hur du har använt AI.