Skip to Main Content

Artificiell intelligens och chattbotar

Denna guide är skapad av Chalmers Biblioteks AI-grupp och är licensierad under CC BY-NC-SA.

Vad är en chattbot?

När vi talar om artificiell intelligens (AI) idag menar vi oftast chattbotar, det vill säga generativ AI (GenAI). Exempel på sådana AI-verktyg är ChatGPT och Microsoft Copilot som kan användas för att för att generera text och bild. Du använder dessa verktyg genom att skriva frågor, ge instruktioner (promptar) eller genom att ladda upp material som ska behandlas på något sätt. Via Chalmers har du som student tillgång till chattboten Copilot eftersom den ingår i Microsoft-paketet.

Generativ AI bygger på avancerade tekniker inom djup maskininlärning (deep learning). Stora språkmodeller (Large Language Models) är en typ av djup maskininlärning som består av artificiella neurala nätverk, det vill säga en uppsättning komplexa algoritmer. Språkmodellen matas med oerhört stora mängder text och baserat på dessa träningstexter lär sig språkmodellen vilka ordföljder som är mest sannolika för att skapa meningar.

När du interagerar med en chattbot genereras svaret från språkmodellen baserat på sannolikheten i träningstexterna. På grund av detta kan du inte räkna med att svar från en chattbot alltid stämmer eftersom de är byggda för att fungera utifrån sannolikheter, inte sanningar. Du kan läsa mer om detta fenomen under stycket: Påhittade fakta och referenser. Försäkra dig alltid om att alla fakta och påståenden från en chattbot stämmer med en annan trovärdig källa innan du inkluderar det i ditt arbete.

Figur 1. Exempel på mening som kan genereras av en chattbot.

Första steget när du interagerar med en chattbot är att skriva (eller i vissa fall tala in) en prompt. Efter att språkmodellen tolkat din prompt produceras ett svar baserat på innehållet i modellens träningsdata, det vill säga de statistiska modellerna. Du kan föreställa dig en väldigt avancerad form av autocomplete. Hur sannolikt är det att detta ord följer på detta ord och så vidare...

I Figur 1 syns en väldigt förenklad bild av hur en språkmodell genererar meningar. Det är sannolikt att ordföljden "Himlen är blå idag" förekommer ofta i modellens träningsdata, vilket innebär att det är denna ordföljd som kommer genereras. Om den mest sannolika ordföljden enligt träningsdata är ”Himlen är grå idag” kommer chattboten ge det svaret svaret istället.

Om du vill fördjupa din kunskap om detta kan du läsa vidare här:

Språkmodeller

Alla chattbotar är inte lika. Du kommer få olika svar när du promptar ChatGPT och Claude trots att prompten är exakt densamma. Chattbotar fungerar tack vare sina språkmodeller, ibland kallade foundation models. Vilken modell som har använts, innehållet i träningsdata och hur den har tränats påverkar hur chattboten presterar och vilka svar den ger. Du behöver välja den chattbot som passar bäst för din aktuella uppgift.

Det finns många olika företag som levererar AI-tjänster, exempelvis OpenAI, Google, Meta, Anthropic och Microsoft. AI-företag som skapar och tränar sina egna språkmodeller kan inkorporera dessa i sina egna chattbotar och AI-verktyg, till exempel finns modellerna GPT-4.1, o4mini och o3 tillgängliga via ChatGPT idag (2025-07-25).

Det är inte ovanligt att samma språkmodell finns i flera olika verktyg om AI-företagen sålt rättigheterna, ett exempel på detta är att Microsoft Copilot bland annat använder sig av GPT4o. Det finns också ett gäng AI-modeller som går att få tag på open source, alltså att hela källkoden är öppet tillgänglig, till exempel via Hugging Face.