Innehållet i denna guide är främst framtaget för studenter vid Chalmers men är relevant och användbart för alla som är intresserade. Som lärare kan du tipsa om och länka till denna guide i alla dina kurser.
Om du är lärare och vill ta kontakt med biblioteket för att anordna ett lärtillfälle om AI och chattbotar är du varmt välkommen att höra av dig till oss via mejl: edu.lib@chalmers.se.
Du, och dina studenter, har redan hört talas om och arbetat med källkritik. Att vara källkritisk handlar om att utvärdera information utifrån dess trovärdighet. Det innebär att bedöma information utifrån genom vilka processer den blivit producerad och hur den har presenterats för att kunna använda den på lämpliga sätt.
Eftersom generativ AI har gjort det enkelt och snabbt att skapa information finns det numera ett överflöd av misinformation (falsk information som sprids utan intention att föra vidare lögner), desinformation (falsk information som sprids medvetet, personen som sprider vet att informationen är falsk) och malinformation (informationen i sig är korrekt men är tagen ur sin kontext och ges ny mening vilket gör den missvisande och/eller skadlig).

Figur 8. Misinformation, desinformation och malinformation. Baserat på Haider och Sundin (2022).
På grund av detta finns ett stort behov av att inte bara förhålla sig kritiskt till information, utan också förstå hur trovärdig information uppstår, det vill säga i vilka sammanhang och genom vilka processer den skapas. Denna förmåga att identifiera pålitliga källor kan i kontrast till källkritik kallas källtillit.
Förmågan att kunna hitta, värdera och använda information är också en del av området som kallas Medie- och Informationskunnighet (MIK). MIK är grundläggande i den undervisning som bibliotekarier bedriver inom olika utbildningssammanhang. Inom högre utbildning kan det till exempel vara hur peer review fungerar, hur man söker efter information i vetenskapliga databaser eller skriver korrekta källhänvisningar.
Ända sedan ChatGPT dök upp har AI som teknik och koncept inkluderats i MIK. Att känna till hur generativ AI (stora språkmodeller och chattbotar) fungerar är grunden till att förstå begränsningar och potential med tekniken. Det är också viktigt att känna till vilka etiska aspekter som spelar in i tillverkningen och distribueringen av AI-verktyg, till exempel jämställdhet och hållbarhet. Det finns komplexa frågor kring informationssäkerhet, maktstrukturer, teknikberoende och intellektuella rättigheter som också bör beaktas.
Länksamlingarna är inte tänkta att täcka allt som finns inom området utan snarare vara ett sätt att orientera sig i vad som finns på Chalmers. Nya resurser och länkar dyker upp hela tiden. Denna lista sammanställdes 2025-06-26.
Regler, policys och riktlinjer:
Resurser och kompetensutveckling: